ARC's 1st Law: As a "progressive" online discussion grows longer, the probability of a nefarious reference to Karl Rove approaches one

Sunday, May 27, 2007

Hugo Shuts Down Opposition TV Station; FAIR Finds No Fault

As Hugo Chavez continues to demonstrate that he is nothing less than a totalitarian, communist retrograde, "progressives" on the Left find no fault with his anti-democratic and totalitarian moves.

Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR), a media watchdog group that thinks the media is too conservative and pro-capitalist and also believes the Democratic party is too conservative, provides this perspective on Hugo's recent decision to shut down a TV station which doesn't view his rule favorably;

Coup Co-Conspirators as Free-Speech Martyrs
Distorting the Venezuelan media story

5/25/07

The story is framed in U.S. news media as a simple matter of censorship: Prominent Venezuelan TV station RCTV is being silenced by the authoritarian government of President Hugo Chávez, who is punishing the station for its political criticism of his government.

According to CNN reporter T.J. Holmes (5/21/07), the issues are easy to understand: RCTV "is going to be shut down, is going to get off the air, because of President Hugo Chávez, not a big fan of it." Dubbing RCTV "a voice of free speech," Holmes explained, "Chavez, in a move that's angered a lot of free-speech groups, is refusing now to renew the license of this television station that has been critical of his government."

Though straighter, a news story by the Associated Press (5/20/07) still maintained the theme that the license denial was based simply on political differences, with reporter Elizabeth Munoz describing RCTV as "a network that has been critical of Chávez."

In a May 14 column, Washington Post deputy editorial page editor Jackson Diehl called the action an attempt to silence opponents and more "proof" that Chávez is a "dictator." Wrote Diehl, "Chávez has made clear that his problem with [RCTV owner Marcel] Granier and RCTV is political."

In keeping with the media script that has bad guy Chávez brutishly silencing good guys in the democratic opposition, all these articles skimmed lightly over RCTV's history, the Venezuelan government's explanation for the license denial and the process that led to it.

RCTV and other commercial TV stations were key players in the April 2002 coup that briefly ousted Chávez's democratically elected government. During the short-lived insurrection, coup leaders took to commercial TV airwaves to thank the networks. "I must thank Venevisión and RCTV," one grateful leader remarked in an appearance captured in the Irish film The Revolution Will Not Be Televised. The film documents the networks’ participation in the short-lived coup, in which stations put themselves to service as bulletin boards for the coup—hosting coup leaders, silencing government voices and rallying the opposition to a march on the Presidential Palace that was part of the coup plotters strategy.

On April 11, 2002, the day of the coup, when military and civilian opposition leaders held press conferences calling for Chávez's ouster, RCTV hosted top coup plotter Carlos Ortega, who rallied demonstrators to the march on the presidential palace. On the same day, after the anti-democratic overthrow appeared to have succeeded, another coup leader, Vice-Admiral Victor Ramírez Pérez, told a Venevisión reporter (4/11/02): "We had a deadly weapon: the media. And now that I have the opportunity, let me congratulate you."

That commercial TV outlets including RCTV participated in the coup is not at question; even mainstream outlets have acknowledged as much. As reporter Juan Forero, Jackson Diehl's colleague at the Washington Post, explained (1/18/07), "RCTV, like three other major private television stations, encouraged the protests," resulting in the coup, "and, once Chávez was ousted, cheered his removal." The conservative British newspaper the Financial Times reported (5/21/07), "[Venezuelan] officials argue with some justification that RCTV actively supported the 2002 coup attempt against Mr. Chávez."

As FAIR's magazine Extra! argued last November, "Were a similar event to happen in the U.S., and TV journalists and executives were caught conspiring with coup plotters, it’s doubtful they would stay out of jail, let alone be allowed to continue to run television stations, as they have in Venezuela."

When Chávez returned to power the commercial stations refused to cover the news, airing instead entertainment programs—in RCTV's case, the American film Pretty Woman. By refusing to cover such a newsworthy story, the stations abandoned the public interest and violated the public trust that is seen in Venezuela (and in the U.S.) as a requirement for operating on the public airwaves. Regarding RCTV's refusal to cover the return of Chavez to power, Columbia University professor and former NPR editor John Dinges told Marketplace (5/8/07):
What RCTV did simply can't be justified under any stretch of journalistic principles…. When a television channel simply fails to report, simply goes off the air during a period of national crisis, not because they're forced to, but simply because they don't agree with what's happening, you've lost your ability to defend what you do on journalistic principles.

Of course, if The Imperial Chimpy W. McBushitler had even suggested that CBS, CNN, or MSNBC should be shut down - or even suggested that they should be more favorable in their coverage of the administration, FAIR and their comrades on the Left would have a conniption. Never mind their reaction if Bush pressured the FCC to not renew a station's license to operate.

And, RCTV's opposition to Chavez is due to the ridiculous and fraudulent election results of the most recent contest (which History's Worst Monster approved despite objections from the right-wing Europeans.)

Previous Chavez posts here.

Your Co-Conspirator,
ARC: St Wendeler

Comments (1)
Monterey John said...

I have a cousin living in Caracas. She grew up there the daughter of my father's sister and a Canadian father who worked for an oil company. She is a teacher. Her name is Sharon. She is "intensely Canadian," which is a bit like being a "passionate moderate." However, she is keenly aware of what is going on around her and is concerned.

A prayer would not be out of order here.